Cypr – informacje praktyczne

Lot na Cypr

Z większości europejskich miast na Cypr dolecieć można tanimi liniami do Pafos (zachód wyspy) bądź Larnaki (wschód wyspy). Za lot w dniach 14 – 20 listopada 2021 r. zapłaciliśmy trochę ponad 400 zł (lecieliśmy tylko z bezpłatnym bagażem podręcznym).

Bilety kupiliśmy 7 dni przed planowanym lotem, dlatego też cena nie była zbyt niska. Poza sezonem lot w dwie strony można znaleźć już za około 200 zł.

Wypożyczenie samochodu na Cyprze

Komunikacja miejska na Cyprze działa dobrze, lecz najlepszym sposobem na zwiedzenia wyspy wydaje się być wypożyczenie samochodu – jesteśmy wówczas bardziej niezależni i możemy dojechać do atrakcji położonych poza utartym szlakiem turystycznym. Ze swojej strony bardzo polecam firmę Thrasos Paphos Car Hire z Pafos – udało nam się wypożyczyć Nissana Micrę na 5 dni (od poniedziałku 12.00 do soboty 15.00) za 110e. Co istotne, wypożyczalnia nie bierze depozytu oraz nie jest konieczne wykupienie dodatkowego ubezpieczenia. Samochód nie był nowy – miał przejechane ponad 130.000 km, ale był w pełni sprawny. Cena z uwagi, iż auto wypożyczyliśmy poza sezonem, może być wyższa w sezonie.

Pamiętajcie, że na Cyprze obowiązuje ruch lewostronny. Warto nadmienić, że kultura jazdy jest na raczej wysokim poziomie, a autostrady i drogi są dobrej jakości.

Ceny na Cyprze

Ceny na Cyprze są nieznacznie wyższe od tych, z którymi możemy spotkać się w turystycznych miejscach w Polsce.

• Obiad (tradycyjne cypryjskie dania – moussaka, sheftalia, kleftiko lub souvlaki) od 10e do 15e
  • Swojskie wino w restauracji od 4e do 6e za pół karafki (pół litra)
  • Piwo około 3,5e
  • Cypryjska tradycyjna kawa od 1e do 2e (polecam spróbować!)
  • Cappuccino, latte etc. od 2e do 3e

W restauracji za obiad dla 3 osób składający się z dania głównego, przystawki oraz napoju (zazwyczaj dzbanek wody bądź wina) płaciliśmy średnio 40e. Porcje dań na Cyprze są spore – wielokrotnie nie byliśmy w stanie zjeść w całości podanego posiłku.

Co ciekawe, w większości restauracji dostawaliśmy bądź to przystawkę bądź deser na koszt restauracji.

Ceny w sklepach spożywczych (Lidl, itp.) są wyższe niż w Polsce, nie licząc ceny wina, którego ceny zaczynają się już od 2e. Ceny w małych sklepikach spożywczych w miejscowościach turystycznych są bardzo wysokie (np. 2,5e za 150 gram żółtego sera).

Powszechne są płatności kartą – nawet w bardzo małych sklepach.

Ceny noclegów

Cypr jest typowo turystycznym krajem, w którym każdy znajdzie nocleg w swoim przedziale cenowym i jakościowym. Noclegów szukaliśmy z dnia na dzień poprzez Booking i zazwyczaj płaciliśmy około 250 zł za noc dla 3 dorosłych osób w dobrych apartamentach lub pensjonatach. Szczególnie w pamięć zapadła nam noc w urokliwym domku w Cyprus Glamping Park pomiędzy Larnaką, a Limassol.

Podróżowaliśmy poza sezonem, więc ceny w sezonie mogą być nieco wyższe.

Język / komunikacja

Na Cyprze Południowym językiem urzędowym jest grecki. Osoby znające cyrylicę nie powinny mieć problemu z odczytaniem napisów po grecku, niemniej wszystkie znaki drogowe i większość szyldów jest zapisana także alfabetem łacińskim. Znajomość języka angielskiego jest na Cyprze powszechna, szczególnie w kurortach. Menu w restauracjach są zazwyczaj po grecku, angielsku, a często i po rosyjsku.

Co zobaczyć w Pafos i okolicach?