Informacją dnia jest 'ekspertyza’, jaką przedstawił prof. Franciszek Marek w sprawie zmiany statusu prawnego godki śląskiej. Przypuszczam, że pomylenie tekstu publicystycznego z ekspertyzą naukową, może wynikać z podeszłego już wieku pana profesora, który obecnie wynosi 83 lata. Nie ulega jednak wątpliwości, że poczucie przyzwoitości jest obce panu Markowi. Bo jak inaczej skomentować zawarcie w ekspertyzie przygotowanej na potrzeby prac komisji, opinii na temat urody prof. Tambor?
„Widziałem tę panią tylko raz. Jest młoda i nader urodziwa, ale gdy przeczytałem jeden jej tekst, to podjąłem decyzję, że już drugiego nie wezmę do ręki.”
Następnie dalej określa książkę Zbigniewa Kadłubka, Listy z Rzymu jako szkalującą nie tylko naród polski, ale także polskich biskupów. Jakoby osobista opinia prof. Kadłubka nt. hierarchii kościelnej miała jakiekolwiek znaczenie w ekspertyzie dotyczącej godki śląskiej.
Kwintesencją eseju pana Marka jest stwierdzenie, które znajduje się na samym końcu wywodu, (tuż pod obszernym cytatem Heinricha Himmlera):
„W praworządnym państwie z wnioskodawcami i autorami proponowanych zmian ustawowych rozmawiałby w imieniu rządu tylko prokurator.”
Na dzisiejszy wtorkowy wieczór polecam lekturę, gdzie znajdziecie więcej ciekawych cytatów i porównań:
PS. Długie, ale warto. Zapewniam.
Przecież to jest jakaś komedia ten tekst. Marka kojarzyłam już wcześniej z jakiś prawicowych portali, ale ta dziwna ekspertyza powala wszystko co było..
Czy taki człowiek nie ma wstydu?
Mówicie co chcecie, ale ten Antoni Marek ma swoje racje, i nie można mu odmówić paru spraw:
– Śląski nie jest jednym językiem, to jak mówią na Dolnym Śląsku ni jak ma się do gwary GOPu (ktorą częściowo się posługuję), a już tym bardziej do Raciborsko/Rybnickiej! W Rudzie Śląskiej leżącej 12 km od mojego miasteczka mówi się zupełnie inaczej, znacznie więcej niemiecki wstawek i inna wymowa, a za Pszczyną, w stronę Tych, Śląski wygładza się i brzmi jeszcze inaczej. Do tego Opolski – zupełnie nie podobny do całej reszty.
Oczywiście, widzę wyraźnie bolączkę tego faceta: płacze i złości się, że Opolskie zostało zmarginalizowane ostatnimi czasy, wyrzuca tym złym Górnoślązakom ich niższość i rycie w ziemi jak krety do wtóru niemieckich przekleństw, podczas gdy podkreśla „kult przyrody” Opolan. Wolne żarty, gdyby nie to, że to poważny portal powiedziałbym, że cierpi na „bul du… .”
Do tego skrajny z niego wojujący katolik, który każdy atak na kosciol katolicki odbiera osobiście – na starosc tak to już bywa..
Oczywiście jako Opolanin, nie zna dokładnie specyfiki Górnego Śląska (np. porównanie hanysy – żabojady) co dyskwalifikuje jego osądy jako warte rozpatrywania (nie mówiąc już o tym, że pragnie, aby Ślązacy nawet się nie ważyli pisać po Śląsku, bo od tego mamy polski..) ale w kwestii naukowej ma rację.
Śląsk to wiele różnych i różniących się od siebie gwar, z których żadnej nie można postawić ponad innymi, a to właśnie byłoby potrzebne do stworzenia jednolitego języka. Czy chcielibyście, będąc mieszkańcami Górnego Śląska, żeby jedne słowa wyparły inne? Żeby oficjalne były TYLKO sztrachecle albo Kołki? Kto z Was zna oba te określenia i używa obu? Albo chcecie żeby powietrzi zastąpiło luft? Albo luft zastąpił wiater?
Nie można stworzyć jednego języka Śląskiego – to byłoby zabójstwo niekótrych gwar. Autor opinii boi się tego podziału, widzi w nim rozbicie Polski – jego strata i krótkowzroczność. My jednak nie powinniśmy dążyć do ujednolicenia języka – to w różnorodności tkwi jego piękno i siła. A jeśli chcemy zabrać się do kodyfikacji, to, błagam, bez ustaw czy innych pierdół. Język nie powstaje na arenie politycznej tylko w życiu.
Panōczku prof. Fr.Marku – cajt niymŏ smiuōwaniŏ !
————————————————-
Zaprzaincōm histotyjŏ niy wybŏczy ?
Żŏdyn ptŏk niy srŏ we swe gniŏzdō
Caubrym Pŏnbōczek nakazuje
Cōby tyn ptŏk ôd bajtla pōznōu
Ôn mu to yntlich tuplikuje
Co by mu tysz niy bōuō lekō
Mus je „we ptŏsi familiji ”
Tōm samōm sztimōm kŏzdy swjyrkŏ
Inak bydzie we infamiji
Niykere tysz fest udŏwajōm
Co sōm blank inkszō sie nacyjô
Bajszpilym je tyn istny Jacksōn
Bjōuy ze czŏrnōm familijōm
Niy idzie przipisać jednakō
Negrowi kery chciōu byc biōuy
Intyncyji co tyn szlōnzŏk mō
Kery sie zapar swoji mōwy
Jak Pyjter zapar sie Krystusa
Kery ze strachu przed herestym
Tszi razy robiōu za zaprzainca
Krystus wybŏczōu jednym gestym
Wynokwić czamu szlōnzŏk taki
Zaprzaincym ze strachu sie stōwō
Gŏdŏ co niy sōm nacyjōm szlōnzŏki
Tak kolabōrantym ôstōwo
Wojna minyua dŏwnō jusz
A rychtung kaj szlōnsk przinoleży
Sztyrdziscisztyry roki mjōu Rus
Pōlŏk tysz do Rusa nŏleży
Raus Rus ze Pōlski wyrajzuje
Szlōnzek dōstŏwō sie Pōlŏkōm
„Gyszynk ôd Rusa” niy szteruje
Dobrze tak tym szlōnskim mazōkōm
Na Szlōnsku Gōrnym tysz niyjedyni
Ze strachu durch kolaborujōm
Szlōnzŏki take to sōm bjydni
Uznaniŏ Pōlŏka fechtujōm
Taki istny to ptōk kery srō
Do gniōzda kere je hajmatym
Szlōnskŏ nacyjō zanic sie mō
Pōmjatō szwester swōm i bratym
Rus wygrôu wetka ze Germōnym
Zajōn Pōlskã keryj wziōn „kresy”
A Prusōw zōstōu ôn sie panym
Wyrzynōu wjela ze kretesym
Pod Ruskom je ôkupacyjōm
Kŏnsek co pōlŏkōm ôstawiōu
Tajl Prusōw skuplōwōu z Rusyjōm
Kresōwych do Szlōnska wyprawiōu
Kresōwych szuōby jako strzimać
Byfyjlym Ruskim sam sie znōdli
Jednak zaprzaincōw trza wyklinać
Nōjgōrszy Szlōnzŏk co sie zdjobli
Tak erklerujōm to Szlōnzŏki
Syndrōm Helsinski zapanōwōu
Zaprzaniec pszaje wahmanōwi
Wahuje by sie niy szterōwōu
Nōpszōd Rusōwi utrzidupskim
Jak Rusa brakuō Pōlakōwi
Histōryji jes tu paradōksym
Kresōwjōk sprzijŏ Szlonzōkōwi ?
Katowice 2014 szrajbōng : Zyguś